پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119385
نارضايتي دانشجويان از عملکرد دانشگاه آزاد/کيفيتي که فداي کميت شده است
تاریخ انتشار : 1393/08/06 13:12:16
نمایش : 1798
دانشگاه آزاد اسلامي، بزرگترين دانشگاه هاي ايران و جهان از لحاظ وسعت،گستردگي و تعداد دانشجو است؛اين دانشگاه در تاريخ ۱۰ مرداد ۱۳۶۱ با شعار "آرمان ايراني براي جهاني شدن" به طور رسمي کار خود را آغاز کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از محورهاي انتقاداتي که به دانشگاه آزاد وارد مي‌شود مربوط به کارنامه اين دانشگاه در ميزان بالا بردن توان علمي-دانشگاهي کشور و توسعه کيفي دانشگاه‌ها است و اساساً فلسفه تآسيس اين دانشگاه مقابله با مدرک گرايي بوده است.

اين دانشگاه در زمينه کميت،رتبه اول را در ايران دارد، از طرفي تعداد ساختمانها و واحدهاي مختلف آموزشي و تعدد دانشجويان و از طرفي ديگر،عدم سرمايه گذاري در زمينه هاي آموزشي باعث ايجاد تناقضي چشمگير شده است که به مرور زمان باعث افت توان علمي اين دانشگاه شده است.

به طور مثال با شروع سال تحصيلي جديد شاهد پذيرش بي سابقه دانشجو در اکثر رشته هاي تحصيلي بوديم که باعث شده دانشگاه از لحاظ امکانات سخت افزاري(کمبود کلاس،محدود شدن فضاي کتابخانه،غذاخوري و فضاي استراحت)با مشکل مواجه شود.

 يکي از دانشجويان اين دانشگاه در گفت و گو با دانا گفت: ظرفيت دانشکده ما در حدود 500  نفر است که امسال در حدود 1000 نفر بيشتر دانشجو جذب شده و باعث ايجاد مشکلات عديده اي از جمله کمبود فضا،در دسترس نبودن اساتيد و مشکل در اخذ واحدهاي درسي شده است؛اما از طرفي تنها فايده پذيرش اضافه بر سازمان را مي توان،پرشدن صندوق هاي مالي دانشگاه دانست.

يکي ديگر از اقدامات بي سابقه که مي تواند تأثير بسزايي در کيفيت و سطح علمي دانشگاه داشته باشد پذيرش دانشجو بدون کنکور در رشته هايي مثل عمران و معدن مي باشد که جاي بسي تأمل دارد!؟ 

يکي ديگر از مشکلاتي که باعث نابساماني در دانشگاه مي شود عدم برگزاري کلاسها در شروع ترم‌هاست،برخلاف دانشگاههاي دولتي که کلاسها از همان هفته اول بصورت منظم و جدي تشکيل مي شود،در دانشگاه آزاد کلاسها به بهانه هاي مختلف از جمله عمليات "حذف و اضافه"،"ثبت نام با تأخير" و يا عدم حضور اساتيد تشکيل نمي شود که به تبع آن باعث کمبود ساعتهاي آموزشي و درخواست کلاسهاي جبراني مي شود.

همچنين يکي ديگر از دانشجويان که ترم آخر است در گفت و گو با خبرنگار دانا اظهار داشت:هميشه ابتداي سال تحصيلي دانشجو با اين طرز فکر به دانشگاه مي آيد که هفته اول،يا کلاس به حد نصاب نمي رسد يا اساتيد محترم سر کلاس حاضر نمي شوند و حتي برخي از دانشجويان از اين موضوع بسيار خوشحال هم مي شوند و از آن استقبال مي کنند.

يکي ديگر از دانشجويان که ترم چهارم رشته شيمي بود اظهار داشت:به نظر من مهم ترين مشکل،ساختار ضعيف دانشگاه است و قوانيني که در وزارت علوم وجود دارد،هر چند که اصلاحاتي انجام شده ولي اينکه چه نتايجي دارد معلوم نيست.

اما يکي از اساسي ترين مشکلات که با اسم دانشگاه آزاد اسلامي در تناقض است وضعيت حجاب در دانشگاه مي باشد که متأسفانه هيچ برخوردي از سوي مسئولين حراست يا مسئولين رده بالاي دانشگاه صورت نمي گيرد.

حتي اخيرا بخشنامه اي در حمايت از وضعيت کنوني حجاب صادر شد با اين مضمون که "نيروهاي حراست اجازه ندارند وارد مرحله تذکر به افراد شوند و لازم است اقدامات ديگري در اين زمينه صورت گيرد."

در اينجا اين سوال پيش مي آيد که مسئولين حراست دقيقا چه وظيفه اي را بر عهده دارند؟!در بعضي مراکز ديده شده که مسئولين حراست حتي کارت دانشجويي دانشجويان را هم بررسي نمي کنند که در پي آن هر فردي مي تواند وارد دانشگاه شود که باعث بروز مشکلاتي در محوطه دانشگاه مي شود.

از مشکلات ديگري که مي توان به آن اشاره نمود نامناسب بودن کيفيت غذاي دانشجويي است؛علاوه بر کساني که از روي ناچاري از غذاي دانشگاه استفاده مي کنند،عده اي ترجيح مي دهند به فست فودهاي بيرون دانشگاه پناه ببرند و عده اي هم گرسنگي را تحمل مي کنند.

اما يکي از مشکلات که باعث مي شود توان علمي دانشگاه نزول کند،به اين برمي گردد که برخي اساتيد در زمينه  پژوهش کم سوادند؛سطحي و ضعيف بودن برخي اساتيد در حوزه پژوهش باعث مي شود دانشجويان آنها هم همين طور تربيت شوند.اما اتفاق بدتر اين است که نسل بعدي هيأت علمي،شاگردان همين اساتيد هستند.

 توجه به اين نکته ضروري است که تمام نتيجه و حاصل کار يک دانشگاه،دانشجويان فارغ التحصيل آن هستند که سطح علمي و کيفيت کار آن دانشگاه را تعيين مي کند.

به هر حال به طور کلي شايد بتوان گفت اکثر دانشجوياني که از دانشگاه آزاد فارغ التحصيل مي شوند نسبت به ديگر دانشگاهها از سطح علمي کمتري برخوردار هستند که شايد دليلش اهميت کم اساتيد به کلاسهاي درس   مي باشد.

انتهاي پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html